Bucate de soi: ficati de stiuca cu mamaliguta / Pike liver with polenta

(for English version scroll down the page)
Rotunda si implinita lucrare,  grea de sensuri stiute doar de cunoscatori. Ficatul de stiuca e una dintre ‘nebuloasele’ romanesti bucatareli care poate sta la loc de cinste pe orice masa, asa mai cu pretentii. Si fara.
Ca lipovenii o mincau (si inca o fac) cu evlavia de care doar un spirit inalt e capabil, asta e un alt aspect al problemei, ca locuitorii malurilor Dunarii au ridicat la rang de cinste stiuca recunoscindu-i rolul de barometru al sanatatii apelor si asta e o alta poveste. Cu toate astea,  pare-se ca, stiuca doar romanii o stiu minca asa cum se cere. 
 
Undeva in Delta, intr-un sat uitat de lume pe unul dintre ostroavele rasarite din ape, am mincat una dintre cele mai fascinante mincaruri ce mi-au fost puse sub nas. Cu gind curat si facuta cu recunostinta pentru ce Domnul a lasat pe pamint, ficatii de stiuca prajiti in unt si vin sunt ceea ce imaginatia nu poate percepe inaintea limbii. Usor dulciu, usor sarat, finete exceptionala. Contrar ideii preconcepute pe care ai putea-o avea vis-a-vis de pradatorul apelor. Si contrar ideii avute pina atunci ca pestele e greu de mincat, ei bine, in acea saptamina cit am indurat intepaturile tintarilor, apa tulbure cu care m-am spalat si pustietatile incarcate de magia nemarginirii apelor am mincat atitea ‘specialitati’ de peste si alte vietati ale apelor cit n-am mincat in tot restul vietii mele de pina atunci.
Am invatat ca pestele nu inseamna doar clasicul prajit cu mujdei. Am invatat ca mamaliguta inlocuieste cu succes piinea. Am invatat ca ciorba cu perioare de peste poate fi o lucrare lasata de divinitate pe pamint. Am invatat ca mai exista si sarmalele de pestechiftelele de peste, alte chiftelute de peste cu sos de rosiisalata de scrumbiisprotul cu mujdei dobrogean absolut demential va asigur, pestele copt in spuza, picioare de broasca, midii in saramura si, nu in ultimul rind.. laptii pane, una dintre facaturile geniale ale unui popor eminamente pescar-oier. 
 
Si ce-ar mai putea sta la loc de cinste linga bucatele astea primitiv de elaborate de-o minte pe masura daca nu acel alb sec, usor amarui si cu gust de floare de nufar…ca pina si vinul Deltei dat de via ratacita printre sipcile vechi ale gardurilor imprumuta din gustul de neasemuit al apelor nesfirsite ?
Criminala lucrare, tainica armonie intre gusturi, arome si limba.
 
 
 
ficati de stiuca (cam juma’ de kil)
unt (2 l-ri bune)
vin alb (1 pahar nu prea plin)
sare, piper, dupa gust
marar tocat (o legatura)
 
Ficatii se spala bine, se scoate fierea.
Untul se incinge in tigaie apoi se adauga ficatii. Se condimenteaza apoi se adauga vinul. Se lasa sa fiarba inabusit pret de-un minut, poate oleaca mai mult.
Se intorc pe partea cealalta lasindu-i sa-si sfiriie dulceata inca un minut.
Se servesc presarati cu marar si alaturi de-o mamaliguta proaspata.
Imi ploua-n gura deja….huh!
 
 
 
 

 Pike liver with polenta

 
pike livers (about half a kilo)
butter (2 tbs )
white wine (1 glass not too full)
salt and pepper to taste
chopped fresh dill
 
 
Livers washed well.
Heat butter in a pan then add the livers. Sprinkle them  with salt and pepper then add the wine. Let all be braised for one minute, maybe a bit more.
Turn livers to the other side letting them to sizzle for another minute.
Serve it sprinkled with dill, alongside a fresh polenta.
It’s already rain in my mouth …. huh !
2 gânduri despre „Bucate de soi: ficati de stiuca cu mamaliguta / Pike liver with polenta”

  1. Malucule drag ,
    Nu stiu cine m-a pus sa vin pe la tine taman acuma . Am sa visez de sarbatorile astea numai la lapti pane si picioruse de broscute !!! :(((( Nu am mai mancat asa ceva de ceva vreme , iar tu mi-ai facut o pofta cu postarea asta de o sa innebunesc !! :(((

    Apreciază

    1. 😀 poi, bine facusi ca venisi ca te cinstii cu o lucrare incarcata de semnificatii! Si-o bunaciune de sta-n loc si timpul!
      Buna trecere a pragului, fatuca draga! Si-o tucaura ardeleneasca cit sa ajunga pin’la tine! ❤

      Apreciază

Lasă un răspuns

