Grea lucrare: balmosul de Bucovina / Balmos of Bukovina

(for English version scroll down the page)

Multe Doamne si mult inseamna !
Ca-mi place mamaliga nu-i un secret, cum nu-i un secret faptul ca laptariile, mai de soi sau mai din topor, mi-s greu pe suflet(ul limbii) ! Si ce-as mai putea oare zice in fata unui blid ochi cu balmos de Bucovina atita timp cit inca Bacea mai invirtea cu facaletul in restul de lucratura din ceaunul mare, negru si afumat ca fetele carbunarilor Jiului ? Orice cuvint era de prisos cum de prisos era orice altceva decit a inghiti si-a multami omului pentru lectia simpla de gastronomie romaneasca.
Ca Bacea era ardelean get-beget din vecinatatea Curcubetei Mari, ca nevasta-sa Paraschiva, o moldoveanca-ucrainianca din Vicovu’ Tarii Fagilor,  aspra-n cujet si limba, de-i stiau de frica oarataniile pamintului de la mic la mare(si nu numai), ca ma ratacisem de grup in dorinta de-a mai fotografia ceva ginganii printr-o tufa de afin, ca telefonul mobil refuza a-si deschide ofurile tehnologice intr-o salbaticie perfecta…astea erau doar datele unei probleme in care multe necunoscute erau. Si, cum nu eram bun matematician, m-am multamit a degusta minunea cu care oamenii muntelui ma cinsteau asa cum eu i-am cinstit cu o vizita neasteptata si neanuntata in plina zi de vara.
Deasupra mea cu un soare stapin care molesea tot ce avea sub ochii-i vigilenti, trasei apoi un somn mai mult decit binecuvintat de aerul, vintul si linistea carpatina dar si de paharutul de palinca de cirese salbatice cu care Bacea crezu de cuviinta a-si onora oaspetele nauc si ciudat, care n-a avut altceva ce face decit sa colinde, la un moment dat, de unul singur, salbaticiile Apusenilor.
Mult Doamne e si palincuta asta ! Si mult inseamna !

Greaua lucrare:
Smintina + unt (proportia e la alegere proprie desi smintina e in avantaj mai mult decit substantial) se pun in ceaun; cind incep sa fiarba se adauga malaiul, ca o ploaie, amestecind mereu. Se adauga brinza sarata de oi, farimitata, amestecind iar pina totul capata aspect de mamaliga. Dupa vreun ceas de munca e gata balmosul.

Acum vin blidele de lut in care, portii sanatos de serioase cu balmos vor sta cuminti in asteptarea ornarii cu cas si unt.
Si va spun eu ca palinca e singura bautura care mai drege greul gras al celor sfinte lasate oilor si muntelui de-o divinitate gurmanda! Si va mai spun ca, atunci cind am plecat de la Paraschiva, vajnica femeie a muntilor avu grija sa-mi pregateasca ceva „merinde de drum si de casa, ca voi orasenii  nu mai stiti sa faceti mincare adevarata”…incheiat citatul, colo niscaiva urda cu marar, la care am primit indicatii precise de folosinta: cu mamaliga si doar cu ea. Atit.
Cit despre marea lucrare numita Brinza zburata, asta-i o alta poveste pe care v-am spus-o deja in alt timp si loc spatialo-blogheristic.
Dar oare sa va zic ca acele clatite cu urda si marar vor fi o alta poveste din Oala….?

​B​almos of Bukovina

Sour cream + butter (the proportion is ​on your ​own choice and cream is into an advantage more than significantly) p​lace in a large ​pot ​; when ​all began to boil add the cornmeal, like a rain, constantly stirring in.  Add in  crushed ​salted sheep ​cheese and stirring until all ​have ​reached the aspect  of  ​polenta. After an hour of the work is ready …​the great ​balmos.

Now it comes ​the time of the clay plates in which, serious and healthy portions of ​balmos will sit quietly waiting for the unsalted cheese and ​sour cream​​… just as a garnish​!

apuseni

biharia

*

________________________________________

5 gânduri despre „Grea lucrare: balmosul de Bucovina / Balmos of Bukovina”

    1. … precum samponul 2 in 1 toata lucratura asta gurmanda: imbucura ochiul si spiritul, ca limba saraca de ea a sti ce-a face la momentul savirsirii! Lasa sa fie si-n rime ca-i de bine! 😀 ❤

      Apreciază

    1. Ioi Magduto… nici iarba nu (mai) creste in zilele de luni ! Aici a fost o zi cu ploaie mocaneasca si-un frig suportabil care sa te faca sa te gindesti la frigul al mare ce va sa vie…
      Iar mamaliga asta plina de bunataturi aminteste de vremuri grele de insemnatate! Mi-o place chit ca-i grea de-atitea cite-s in ea.

      Apreciat de 1 persoană

  1. Tocmai cand imi era o pofta grozava de balmos am dat peste postarea asta.Sa mai zic si ca-i la ceas de seara inspre noapte? :))))) Treaba mea daca n-aveam alte trebi.
    Postasem si eu o reteta de prajitura,n-as sta deloc pe ganduri s-o dau pe-o portie mare de balmos :))))
    Asa ca mai bine ma culc pana o sa-mi fac io iara un balmos,dar mai ca la oras :)))))

    Apreciază

Lasă un răspuns

